Tour Across Sweden

Sommarens cykelresa blev att cykla från Haparanda till Ystad.

Samma sträckning som Sverigeloppet 2018 som går lite senare, 191 mil. Klicka här för själva rutten. Fast istället för sju etapper tänkte jag 14 etapper istället och försöka njuta lite av resan. Kommer mestadels bo i tält och laga mat själv.

Tåg från Göteborg till Haparanda och sedan cykla till Ystad, därefter en liten extratur till Malmö för att sedan hoppa på tåget där tillbaka till Göteborg.

Cykeln jag använde är min eltrekkinghoj fast jag bytt ut dämpgaffel med framhjulsmotor mot en vanlig gaffel med dynamonav för att kunna ladda saker. Hade satt på lowrider väskhållare på framgaffeln också. Totalt vägde ekipaget 40kg inkl all packning.

Här är en liten kort berättelse med foton och rutter. Tagna från träningsappen (Strava).

route

Totalt:

118:30 2119 km 12956 m
~5 dygn ~212 mil ~13 km

Dag 1 – 5 Juli

dag01

Då kan äventyret börja. Cykla samma rutt som Sverigeloppet fast i eget tempo. Tåg försenat åtta timmar så det blev inte mycket cyklat idag. Men nu rullar det! Hittade övernattning vid Bredviken. Härligt här. En del mygg bara.

Tog cykeln på tåget i det här paketet. Var lite besvärligt men funkade ju!

Cyklade precis över gränsen till Tornio bara för att det var så nära 😀

Efter fem mil på E4'an och andra vägar fann jag detta nattläger vid Bredviken.

Dag 2 – 6 Juli

dag02

Idag kom jag igång lite. Kändes lite segt dock. Fick en punka också. Hoppas det går bättre imorrn. Men fina vägar idag. Sådana som är perfekta att bara ligga och pressa. Saknar racern lite. Mest skog har jag sett idag. Imorrn blir lite mer händelserikt. Kom isäng i skaplig tid också.

Kalix älv. Fikapaus samt toalettbesök vid campingen.

Här blev det lunch med gröt och punkafix.

Boden passerade jag idag. Rätt stort regemente de har. En enorm skjutbana cyklade jag bredvid länge också.

Här ligger jag nu. Alträsk. Finns en sandstrand där.

Dag 3 – 7 Juli

dag03

Idag var en extra bra dag. Medvind till Pite. Sedan utforska Pite lite. Första etappen på loppet avklarad vid Havsbadet. Sedan lämnade jag Norrbotten och är nu i Västerbotten. 343km totalt tilldäckalagt. Hittade tältplats vid Norrlångträsk. Fantastiskt ställe.

Unnade mig lite nylagad "riktig" mat idag. Väldigt gott! Kebab House.

Gågatan i Pite. Rådhustorget. Nyäten och redo för avfärd. Tog på mig Sverigetröjan igen inför kvartsfinalen mot England. Men har med denna tröja också pga turens tema 😀

Pite Havsbad. Var inte jättebadsugen. Men hade också badat och tvättat mig vid ett bad innan Piteå så den biten var avklarad.

Äntligen fick jag uppleva en Norrländsk solnedgång också. Blev finare sen. Har lagt mig för tidigt dagarna innan visst.

Dag 4 – 8 Juli

dag04

Idag var det riktigt kanonväder hela dagen. Fortsatte en del på Sverigeleden. Genom Boliden och till Finnforsfallet där det var obelagt några km efter pga vägarbete. Jobbigt underlag. Men blev bra sedan också kom dagens höjdpunkt. Burträsk. En otroligt mysig och fint belägen by. Med tanke på vädret pausade jag där vid beachen och fikade samt tvättade kläder och mig. Var lite svårt att hitta bra övernattning idag men det blev vid Mickelsträsk några mil innan Umeå.

Så härligt det kan vara att hitta en mack när man känner sig lite nödig och har slut på vatten också.

Finnforsfallen.

Såhär såg det ut mest hela dagen idag.

Burträsk och en liten ö med gångbro där jag badade och tvättade.

Svårt att hitta ett trevligt ställe att sova på idag men här vid Mickelsträsk var bra.

Dag 5 – 9 Juli

dag05

Det rullar på så att säga va. Bilderna och dess text får tala. Det har varit en fantastisk dag idag. Ett missöde dock. En skruv till främre bromsok lossnade i Gräsmyr. Hittade dock en trevlig typ som stod och pysslade i ett väldigt välutrustat garage som hade en perfekt skruv med tillbehör. Han undrade om jag behövde vatten eller något också, sedan undrade han om jag ville ha kaffe. Tur det finns sådan trevligt folk, och just när man behöver dem också. Måste också nämna två komplikationer med själva motorn. Dag tre fick jag kramp i höger ben lite granna, inte så mycket, men ändå. Gick dock över till dagen efter. Värre var att jag fick domningar i höger hand pga mitt dumma styre. Sånt tryck på händerna om man håller på själva handtagen. Men har justerat en del och försöker hålla framme på styret ofta så blir det nog bra. Och det känns faktiskt som att det blivit bättre under dagen. Tur det. Har inte cyklat långt med det styret innan så det var ju lite chansning. Men mycket möjligheter finns ju så det blir nog bra. Har lite ömma fötter också. Känns som det inte är optimalt att cykla länge i sandaler. Får nog ta skorna imorrn trots värmen.

Väldigt fint i Umeå måste jag säga. De har fått till en hel myshörnor här och där.

Umeå var trevligt. Fastnade ett tag här och åt indisk buffé bland annat.

Idag var det 30+ grader varmt så ett bad fick det bli i Bjännsjön. En Cornetto Jordgubb på det också från Holken.

Äntligen lite kust igen vid Nordmaling. Kanelbulle och kaffe.

Middag vid en flugfiskeälv. Gulashsoppa som serverades med kanelknäcke och Mariestads.

Dag 6 – 10 Juli

dag06

Idag var en bra dag. Började med en tur in till Övik som inte imponerade. Väldigt varmt var det dock. Tog ett bad på första ställe jag hittade. Lite senare peakade tempen på 36 grader! Helt sjukt. Kom ett jobbigt vägarbete som varade i flera mil! Riktigt jobbigt! Efter det började vädret bli rätt kvavt så båda dessa faktorer gjorde att jag var lite trött på dagen. Tog en paus vid en annan sjö och svalkade mig och t om vilade tio minuter. För dagens ambition var att köra igen det sista som jag tappade dag ett. Så det har jag gjort nu. Tog lite längre tid än tänkt bara men nu ligger jag med tältet i ett vindskydd vid en riktigt härlig rastplats vid viken in från Härnösand.

Örnsköldsvik var inte så mysigt och trevligt tyckte jag. Turen gick egentligen inte in i centrum men ville så gärna dit. Kul att ha vart där dock.

Här i Gålenäs blev det ett välbehövligt svalkande bad i Moälven. Själevad kyrka i bakgrunden.

Här i Lunde vid Ångermanälven bjöds det på god Pizza med härlig utsikt.

Passerade Ångermanälven på denna stora bro med utsikt över den ännu större Höga Kusten-bron.

Dag 7 – 11 Juli

dag07

Idag så hände mycket. Först tre städer. Härnösand, Timrå och Sundsvall. Sedan ikväll har jag passerat länsgränsen och Norrland är passerat, in i Gävleborgs län nu. Ganska precis vid halva sträckan också lustigt nog. Har nu cyklat 967km, precis över hälften. På en vecka då (7d). Helt enligt plan nu när jag kört in första dagens missade mil. Känns bra. Vädret idag var sådär lagom hela tiden, riktigt härligt. Kör i sandaler på dagtid, annars skor. Har hittat sådana pärlor idag också. Episkt fikaställe vid en mysig sjö t ex. Sundsvall var ju väldigt fint också. Väldigt kuperat har det varit. 305 meter ö h blev det som värst. Sedan världens backar ner igen. Nu har jag precis letat läger och trodde inte det var sant när det dök en rastplats ungefär när jag började bli trött. Sedan är det en liten stuga här också. Med öppen spis. Helt otroligt. Så det blev stuga idag som för att fira av första veckan.

Här blev det kaffe och bad samt tvätt kläder/mig.

Sundsvall var ju riktigt trevligt. Många gamla byggnader och lite småmysigt här och där.

Äntligen lämnat Norrland. Gävle, here I come!

Stugan jag hittade som ligger vid ån Svågen en bit innan Delsbo.

Dag 8 – 12 Juli

dag08

Idag var en seg dag. Sov inte så bra i den där stugan så jag kände mig lite trött halva dagen. Sedan kom resans första regn idag, med besked! Passerade bara som hastigast Delsbo och hittade sedan en badplats där jag kunde gömma mig i omklädningsrum och äta lunch och ta igen mig lite. Efter det bra dock. Skönt lagom väder igen. Har inte hänt så mycket spännande annars. Förutom Växbo Kvarn i Trolldalen som var lite ball. Var in och kikade, linfabriksmuseum. Ambitionsnivån idag var inte så hög, tänkte bara ta mig de 137km jag "måste" cykla varje dag för att hålla tidplan. Med förmiddagens förseningar så blev det ändå en rätt lång dag. Men lustigt nog så exakt vid 137,0 så kom en skylt 'Badplats 1km'. Så det gick smidigt att hitta lägerplats iaf. Väldigt trevligt ställe en bit innan Ockelbo. Blir nog morgondopp imorrn!

Första pausen efter regnet. Hade cyklat med vatten på högersidan bra länge. Här går en bro över Ljusnan.

Växbo kvarn i Trolldalen. Här blev det matpaus och museum.

Kvällens lägerplats i Lingbo en bit innan Ockelbo.

Dag 9 – 13 Juli

dag09

Härlig dag idag, lagom varmt och vindstilla. Började dagen med att njuta lite extra vid badplatsen i Lingbo. Totalt underbar morgon. Kom till Ockelbo lagom vid lunchdags. Lite mysigt var det där med fin Hembygdsgård. Sedan kom Sandviken. Ett lite större ställe där loppets etapp fyra avslutades. Extra kul var bruket där det fanns massor av gamla orange bruksbostäder som var numera var mysiga bostäder. Både före och efter Sandviken färdades man på smala landtungor med vatten på båda sidor också fanns det små hus längs med strandremsan också. Lite utomlandskänsla. Det dök upp två regnskurar idag också. De gick att vänta ut dock så det var hanterbart. Annars gött väder hela dagen. Speciellt ikväll då det var otroligt gött. Passerade över Dalälven också och befinner mig just nu i Västmanlands län. Det var hemskt platt och torrt här. Körde på länge utan att hitta någon mysig tältplats så till slut tog jag bara ett ställe som funkade, strax efter Saladamm. En liten bit från vägen under en stor lönn. Det stod faktiskt en skylt om friluftsområde in här men det verkade ligga en bit på en besvärlig väg. Inte så mycket mygg här dock. God natt

Ockelbo torg. Sitter och äter thaimat.

Sandviken har också sådana här cykeltvättar som i Göteborg.

Ett gammalt brukshus i Sandviken. Ja en hel länga. Nu bor folk här igen.

En av de där landtungorna efter Sandviken, Hedåsen här.

Dalälven vid Färjan. Kraftverk i bakgrunden.

De här väldigt långa och platta bondvägarna där det var svårt att hitta lägerplats.

Dag 10 – 14 Juli

dag10

Det var väldigt platt idag, i stort sett. Fortsatte likadant som igårkväll efter Sala med bara plattmark och öppna åkerlandskap så långt ögat nådde åt alla håll. Trodde nästan jag redan hamnat i Skåne. Men Kvicksund vid Mälaren var ju trevligt. Hängde där en stund och åt thaimat och hade det gött. Fint väder hela dagen bortsett från en lättare regnskur. Passerade utkanten av Eskilstuna och där var det faktiskt väldigt fint med lite kuperat landskap iaf och många ekar var det. Sedan blev det rätt platt igen och jag trodde aldrig jag skulle hitta nåt fint lägerställe när det i sista ögonblicket dök upp nåt blått på kartan. Då kom en kyrka vid en sjö precis utanför Julita. Inga mygg heller så det var ju riktigt bra hittat. Morgondagen ser rätt kul ut. Ser fram emot den. Fast denna dagen har varit bra också. Det är ganska tidseffektivt med platt utan motvind. Bara att mata på, milen rullar av sig själv nästan.

Från Kvicksundsbron. Passerade en del båtar här. Lyckades komma över precis innan en broöppning. Både tåg och vägbro.

Mälaren här vid Kvicksund. Riktigt fint. Var här ett tag och gottade mig.

Får fylla ut dagens foton med en sånhär road-selfie.

Dagens vattenhål i odlingslandskapens öknar. Fint läge precis vid en kyrkpark. Vattnet ser inte jättefräscht ut dock så det blir nog inget morgondopp.

Dag 11 – 15 Juli

dag11

Vilken dag. Som jag gissade igår blev denna dag något alldeles extra. Så fina vägar jag rullat på idag. Sörmland, alltid i mitt hjärta. Vingåker var inte jättespännande dock. Sedan grymt fina lövskogsrallyvägar ner mot Borensberg och korsa Göta Kanal. Precis när det kom en turistbåt som skulle till Göteborg. Slussarna i Borensberg är handdrivna, det kom folk och sprang runt veven för att manövrera, häftigt. Sedan blev det lite Öppna landskap igen mot Vättern. Kom på någon cykelled "Runt Vättern", nästan sugen på att dra ett varv när jag ändå hade ångan uppe. Men så såg jag några spektakulära torn i Vadstena och vek av rätt in i Vadstena. Turen gick egentligen runt. Men sådan tur att jag cyklade till Vadstena. Det var slottet som lockade där. Vilket praktigt slott med vallgrav (där det ligger båtar) och massa gamla gränder och hus. Lite känslan av Rom här, ja lite iaf. Klostret är magnifikt. Sedan hittade jag ner till Vättern vid Birgittastranden där jag just tagit kvällsdopp och ska gå och lägga mig. Amen.

Vingåker tågstation.

En härlig badplats dök upp just när jag behövde det som bäst. Varmt idag.

Det regna? Ja inte här och inte på hela dagen heller. Har varit riktigt varmt idag, tror det var nytt rekord. Mycket bad, dryck och glass.

Lövskogsrally. Har just fotat en fin ek.

Dagen gick mest ut på att transportera sig mellan olika badställen. Här ett stort bad med camping vid Bjännsjön.

Göta Kanal. Juno på väg tillbaks till götet.

Vadstena Slott.

Dagens lägerplats i Vadstena, Birgittastranden. Sitter med denna utsikt nu. Sämre kan man ha det.

Dag 12 – 16 Juli

dag12

Nu ligger jag i Vaggeryd av alla ställen. Hittade, återigen lagom timing en fin sjö här där jag tog ett kvällsdopp med kanelbulle och kaffe. Fin solnedgång också, missade det mesta dock. Månen syns också, en smal skära. Vägen hit var riktigt fin. Tog en stund att komma loss från Vadstena. Sedan en bit innan Ödeshög såg jag skylt 'Rökstenen'. Det lät ju spännande, så det blev en liten avstickare till den magnifika runstenen i Rök. Med världens längsta runtext. Efter det kom jag till Ödeshög och på rutten igen. Var fina snabba vägar med lite utsikt över Vättern innan man kom till Gränna. Stack genast ner till hamnen och tog mig ett dopp. Lyxade till det med kulglass där också. Samt kolla in en polkagrisbutik med tillverkning. Det fortsatte med fina snabba vägar också kom en låång uppförsbacke till Kaxholmen innan man slutligen rullade in i Husqvarna. Där fortsatte sedan färden i de småländska skogarna på slingriga vägar. Stannade i Ödestugu och åt middag. Mysigt lite annorlunda ställe. Sedan slingrade sig vägen vidare till Vaggeryd där det blev nattläger.

Rökstenen. Det är runor på andra sidan samt bägge sidorna också. En storman som reste den till minne av sin son. Världens längsta runtext.

Vägen genom Gränna. Finns mycket att kolla på här.

Lite Vätternrundan-känsla här. Gick lite fortare då dock. Men lika härligt för det. På väg till Husqvarna här.

Husqvarna i Husqvarna. Rutten passerade precis förbi den anrika fabriken.

Ödestugu. Här blev det middagsdax. Det fanns ett klocktorn. Byastuga med folkpark. Samt några veteranmaskiner uppställda vid några andra gamla hus.

Hjortsjön i Vaggeryd. Riktigt fin sandstrand här.

Dag 13 – 17 Juli

dag13

En lång dag idag. Gick upp tidigt för att komma igång bra. Upptäckte igår att jag inte kommit så långt jag tänkt så skulle ta igen idag. Gick bra där, kvavt och hemskt men milen rullade. Sedan kom ett tråkigt regnoväder och jag gömde mig återigen i ett omklädningsrum vid ett bad tills det gick över. Det tog en timme typ. Men ändå. Jag har kämpat på idag. Det var lite jobbigt ett tag men sedan kändes det lite bättre när jag såg resultat. Slutade på topp i Skåne med finfin lägerplats i Breanäs vid sjön Immeln. Har varit grymt fina vägar idag. Mycket lummiga skogsvägar hur fina som helst. Nu är jag på någon sådan särskilt utmärkt finväg. Värnamo som jag passerade vid lunch var väldigt fint också. Annars har det inte varit så mycket annat än fin natur. En sådan dag som gjord för att bara nöta mil. Så nu har jag bra utgångsläge inför slutspurten imorrn.

Skillingaryd.

Värnamo och den fina bron över ån Lagan som delar staden. Här i stan var det start för sista etapp sju i Sverigeloppet.

Efter Värnamo hände inte mycket så det fick bli lunchstopp här på kyrkomuren i Tånnö med jordgubbar till efterätt. Praktiskt, bord och vatten finns ju. Det kom en arbetare där och låste upp det där huset till mig också så jag kunde ta kranvatten där och gå på toa. Lyxigt!

Efter att det varit lite kvavt ett tag hittade jag den här badplatsen där jag fikade och svalkade mig. Började dock regna så jag stannade här i omklädningsrummet ett tag till. Vilade och åt en tidig middag. Det här stoppet gjorde att mitt hårt inarbetade försprång försvann lite. Men det blev bra ändå i slutändan.

Så äntligen kom Skåne. Det känns ju lite konstigt om man tänker efter, men nu är jag äntligen här. Observera portalen in till Skåneland där borta. Som ett hål i grönskan. Mäktiga vägar här.

Sedan sista lägerplatsen här då vid denna stora sjö. Inte exakt här utan lite längre fram lite mer i skymundan. Nu står det 135km kvar att cykla så är jag i mål! Blir en trevlig slutspurt imorrn!

Dag 14 – 18 Juli

dag14

Det blev en blöt avslutning. Det har regnat precis hela dagen. Ett tag regnade det löjligt mycket. Tur jag hade regnställ. Nu hittade jag ett ställe vid östersjökusten strax efter Ystad där det fanns någon båtbod där grejjerna får torka tills imorrn. Själv ligger jag på beachen precis bredvid. Hör vågorna här, samt regnet då. Har varit många fina landskap och vägar idag. Väldigt fin bokskog man passerade. Samt mycket öppna odlingslandskap. Bortsett från Tomelilla, några slott och Ystad såklart, har det inte hänt mycket. Men fint har det varit även om man inte kunde njuta fullt ut pga regnet. Sammanfattningsvis kan sägas att detta har varit en helt otrolig resa. Är förvånad över hur långt man kommer på en dag egentligen, det blir ett redigt streck på sverigekartan efter varje dag. Totalt 14 dagar från Haparanda till Ystad. 2020 km totalt cyklat. De här två veckorna har passerat väldigt fort. Har sett så mycket fint. Landskapen som ändrar uttryck ju längre söderut man kommer. Sverige är ett avlångt land, nu vet jag exakt hur långt och fantastiskt det är.

Det odlas mycket i Skåne.

Vittskövle slott. Finns många slott i Skåne. Här ett praktexemplar.

Ett typiskt Skånehus med halmtak på väg genom de lummiga skogarna.

Torget i Tomelilla.

Väderkvarn (Mölla) är ett annat typiskt kännetecken för Skåne.

Östersjökusten innan Ystad. Väldigt lång och härlig strand. Fanns många små stugor och massor med campingmöjligheter också.

Äntligen målgång, stortorget i Ystad.

Dag 15 (Bonus) – 19 Juli

dag15

Det här var inte med i loppet men ville ta mig till Malmö för att lätt komma hem. Bara kliva på Öresundståget. Så jag improviserade ihop den här turen innan för att på ett trevligt sätt ta sig till Malmö. Det var jackpot. Riktigt fina vägar och kan inte tänka mig trevligare väg in till Malmö heller. Först öppna landskap som skulle gjort Ulf Lundell mer än nöjd. Sedan in i ett spektakulärt naturområde för att sedan åka under Öresundsbron och glida längs med stränder rätt in i stan. Kanonväder var det ju också så det var kul. Sträckan Ystad-Malmö verkar riktigt bra för motvindsträning också. Väl där vid centralen gick tåget sex min efter jag köpte biljetten så det var ju bra. Blev ändå rätt sent idag. Men träffade så trevligt folk på tåget. Vi var fyra pers som bara började spontanprata och det höll i sig hela vägen hem. Den enda som skulle hela vägen till götet var en kille som hade varit i Tjeckien och cyklat omkring i två veckor. Vi hade ju en del att prata om. De här två veckorna har passerat fort. Sitter nu hemma i köket och det känns rätt tomt. Kan knappt fatta att det är över. Tillbaks till verkligheten.

Längs med kusten var det väldigt fina cykelbanor och strand mest hela tiden.

Framme då vid Sveriges sydligaste ort (spets) Smygehuk.

Piren i Smygehuk där man ser in mot hamnkvarteret.

Strax innan Trelleborg blev dags för lunch och ett sista bad innan jag viker av från kusten. Nu börjar gårdagens blöta kläder bli torra.

På stortorget i Trelleborg finns denna otroligt häftiga fontän. I bakgrunden vattentornet.

Våtmarker vid Bunkeflostrand innan man kommer in i Malmö. Man ser även Öresundsbron där i bakgrunden.

Öresundsbron. Närmare Danmark än såhär blir det inte.

Slutligen framme vid Malmö Centralstation och tåget som ska föra mig hem.